Hlavní úkoly školního roku 2024 – 2025
I. Oblast organizační a řídící
II. Oblast výchovně vzdělávací
III. Oblast personální
IV. Oblast materiálně technická
IV. Oblast spolupráce s veřejností, prezentace školy
I. Oblast organizační a řídící
- uvést do praxe školní komunikační systém Edupage v mateřské škole
- zajišťovat včasnou a úplnou informovanost na pracovištích (pravidelné porady, nástěnky, dostupnost potřebných dokumentů)
- řídit, pravidelně monitorovat a vyhodnocovat práci školy a přijímat účinná opatření
- pokračovat v partnerské spolupráci s Remedia Plus z.ú.
- zajistit organizaci školního roku (třídní učitelé, pracovní úvazky, vedení sbírek, příprava školních akcí), konstruktivně spolupracovat s ved. prac. odloučených pracovišť
- rozvíjet a zkvalitňovat činnost školního poradenského pracoviště
- identifikovat možné partnery pro zajištění provozu školy a výchovně vzdělávacích akcí, analyzovat jejich možnosti, konzultovat s nimi a využívat je v maximální možné míře, rozvíjet spolupráci se stávajícími sponzory školy, získávat nové
- pokračovat ve vytváření školy jako vzdělávacího a společenského centra, zajistit rovný přístup a rovné příležitosti při přijímání ke vzdělávání, jeho průběhu i ukončování
- zapojovat školu do projektů vedoucích ke zdravému rozvoji dětí a žáků, materiálnímu zajištění, k odbornému růstu pracovníků, posilování spolupráce s rodiči a dobrého jména školy
- budovat školu jako příjemné a přátelské prostředí pro výchovu a vzdělávání dětí a žáků
- dbát o zajištění optimálních podmínek pro všechny děti, žáky a pracovníky školy
- za příznivého počasí zajistit pobyt žáků o přestávce mimo budovu školy
- uplatňovat pravidla uvedená v Etickém kodexu pracovníků školy
- rozvíjet a kultivovat činnost žákovské samosprávy, zveřejňovat zásluhy žáků
- posilovat snahy o zavádění a uplatnění nových forem práce a organizačních forem vyučování
- podporovat aktivitu pedagogů v získávání a rozšiřování odborné kvalifikace v oblastech, které odpovídají prioritám školy a v oblasti specializovaných činností (Digitální gramotnost, cizí jazyky, nové metody a postupy ve vzdělávání dětí a žáků se SVP, AAK, terapeutické metody)
- vytvářet podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami
- zajistit účinnou podporu začínajícím pedagogům
- pracovní úkoly a rozhodovací pravomoci delegovat na co nejnižší úroveň, využívat k tomu jak vedoucí pracovníky školy, tak pedagogy, vykonávající specializované činnosti – výchovný poradce, metodik prevence, koordinátor ŠVP, koordinátor ICT
- podporovat týmovou spolupráci pedagogů ze všech pracovišť, organizace společných akcí
- motivovat zaměstnance ke kariérnímu růstu vytvořením jasných pravidel pro odměňování, oceňovat aktivitu a tvůrčí iniciativu
- přijímat kvalifikované pracovníky
- hodnocení školy provádět v rámci autoevaluace, s využitím dotazníkových průzkumů mezi rodiči i žáky, využívat externí možnosti. Zaměřit se na vytvoření školního systému vlastního hodnocení školy, na podporu řízení a rozvoje vlastního hodnocení.
- vytvořit a udržovat na škole vstřícný a respektující komunikační systém, zahrnující pedagogy, žáky i rodiče a veřejnost
II. Oblast výchovně vzdělávací
Předškolní vzdělávání
- dosahovat co nejlepších výsledků ve vztahu k přechodu dětí do základních škol
- uskutečňovat společné akce s žáky základní školy
- podporovat aktivitu, iniciativu a rozvíjet samostatnost dítěte
- uplatňovat ve výuce rozvoj komunikačních, digitálních a pohybových dovedností
- při výuce respektovat potřeby, psychický stav a schopnosti dítěte, uplatňovat individuální přístup, diferenciaci ve výuce
- v plné míře poskytovat podpůrná opatření, využívat kompenzační pomůcky
- využívat formativního hodnocení
- rozvíjet a upevňovat vzájemnou komunikaci s rodiči, uplatňovat podněty rodičů, organizovat společné aktivity, seznamovat rodiče s děním ve školce
- integrovat a vzdělávat děti s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka
- průběžně ověřovat účinnost a kvalitu inovovaného školního vzdělávacího programu, společně se všemi pedagogickými pracovníky pracovat nad jeho úpravami, zabývat se dalšími strategiemi jeho rozvoje.
- organizovat vzdělávání vzhledem k potřebám dětí, a požadavkům vzdělávacího programu,
- navštívit filmové a divadelní představení
- organizovat výlety, aktivity v přírodě, exkurze
- rozvíjet u dětí poznatky a dovednosti v rámci dopravní výchovy
- zajistit pro děti předplaveckou přípravu
- zapojovat děti do vhodných typů soutěží a akcí
- podle zájmu rodičů zajistit pobyt dětí ve školce v přírodě
Základní vzdělávání
- rozvíjet pohybové dovednosti a aktivity žáků
- podporovat aktivitu, iniciativu a rozvíjet samostatnost žáka
- využívat při výuce digitální technologie, hledat a uplatňovat nové metody práce
- v plné míře poskytovat podpůrná opatření, využívat kompenzační pomůcky
- integrovat a vzdělávat žáky s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka
- využívat prvků formativního hodnocení včetně sebehodnocení a vrstevnického hodnocení
- vést žáky ke kooperaci ve výuce
- motivovat žáky k dosahování dobrých výsledků ve vzdělávání a k dalšímu profesnímu směřování
- zaměřit se na rozvoj čtenářské, matematické, finanční, sociální a digitální gramotnosti,a to ve všech oblastech vzdělávání.
- rozvíjet u dětí poznatky a dovednosti v rámci dopravní a branné výchovy
- průběžně ověřovat účinnost a kvalitu školního vzdělávacího programu, promyslet a připravit interní evidenci změn ve vzdělávacím obsahu jednotlivých vyučovaných předmětů a ročníků, společně se všemi pedagogickými pracovníky pracovat nad jeho úpravami, zabývat se dalšími strategiemi jeho rozvoje.
- dbát na součinnost rodiny a školy, usilovat o soulad ve výchovném působení, prohloubení zájmu rodičů o dění ve škole
- ve shodě s rodiči postupovat jednotně při uvolňování a omlouvání absence žáků, při prevenci záškoláctví. Účinnou prevencí a dobrou spoluprací s rodiči předcházet vzniku neomluvené absence.
- obohacovat výuku o další formy vzdělávání (besedy, exkurze, výstavy)
- zajistit pro žáky plavecký výcvik, nácvik bruslení, dopravní kurz
- při výuce respektovat potřeby, psychický stav a schopnosti dítěte, uplatňovat individuální přístup, diferenciaci ve výuce
- v oblasti prevence rizikového chování spolupracovat se školskými poradenskými zařízeními, policií, orgány sociální péče a zřizovatelem
- realizovat v této oblasti projekty a akce
- reagovat včas na vzniklé problémy, neponechávat bez řešení projevy šikany, náznaky rasistických projevů, zneužívání drog, záškoláctví a podobných sociálně patologických jevů.
- nabídnout rodičům možnost pobytu dětí ve škole v přírodě
- zapojovat žáky do nejrůznějších typů soutěží, v nichž by mohli uplatnit své schopnosti a dovednosti
- realizovat nácvik společenského chování v reálných situacích (filmová a divadelní představení, knihovna, koncert)
- rozšířit kariérové poradenství pro žáky a rodiče s ohledem na reálné možnosti žáků a jejich uplatnění v životě, seznamovat žáky a rodiče s možnostmi dalšího vzdělávání a uplatnění na trhu práce
III. Oblast personální
- řídit se Etickým kodexem a dodržovat zásady GDPR
- dbát na dodržování práv rodičů a vyžadovat plnění jejich povinností, i v součinnosti s orgány sociální péče.
- zajistit plnou kvalifikovanost pedagogického týmu,
- podporovat zapojení pedagogů do národních a mezinárodních projektů,
- provádět systematické hodnocení práce pedagogů, zajišťovat jim zpětnou vazbu o kvalitě jejich práce, plánovat jejich profesní rozvoj,
- aktivně dbát na získávání a rozšiřování své odborné kvalifikace, rozvoj digitální gramotnosti
- rozvíjet vstřícné dobré vztahy a týmovou spolupráci v kolektivu, poskytovat si navzájem podporu a zpětnou vazbu, respektovat se navzájem
- vždy při komunikaci s dětmi, rodiči a kolegy uplatňovat vstřícný, respektující přístup
- vyhledávat možné partnery, sponzory
- rozšiřovat povědomí o činnosti školy v médiích
- důstojně prezentovat organizaci na veřejnosti a v médiích
IV. Oblast materiálně technická
- příprava realizace přístavby budovy Herbenova
- realizace rekonstrukce zdravotechnických instalací
- revitalizace školní zahrady (chodníky, zeleň, herní prvky), nábř. Komenského
- oprava oplocení a chodníků v areálu nábř. Komenského
- dokončení sanace zavlhání zdiva v budově nábř. Komenského
- zprovoznit venkovní učebnu Herbenova
- obměna nábytku ve třídách ZŠ
- nákup koberce, vybavení suterénu - MŠ
- nákup dotykových IT tabulí – MŠ
- nákup nabíjecí stanice pro NTB, TBL
V. Oblast spolupráce s veřejností, prezentace školy
- aktivní účast v projektech
- zapojovat rodiče do školních aktivit, organizovat s nimi společné akce, dostatečně informovat o dění ve škole na webových stránkách školy
- zajišťovat trvalý a plynulý přenos informací rodičům prostřednictvím školního komunikačního systému, třídních schůzek, konzultacemi, využitím odborných služeb školských poradenských zařízení pro rodiče
- rozvíjet dobré vztahy a spolupráci se zřizovatelem, Školskou radou, Spolkem rodičů Herbenka, z.s., veřejnými institucemi, firmami a sponzory, hledat nové možnosti spolupráce a podpory ze strany veřejnosti
- systematicky spolupracovat se školskými poradenskými zařízeními při diagnostice vzdělávacích potřeb žáků a doporučení podpůrných opatření.
- prezentovat dovednosti žáků na veřejnosti (výstavy, besídky, vystoupení)
- vytvářet pozitivní obraz o škole – prezentace školy, propagace v médiích, akce pro pedagogy, akce pro širokou veřejnost
- udržovat spolupráci s Masarykovou Univerzitou v Brně, UP Olomouc (poskytujeme možnost povinné studijní praxe v našem zařízení) a dalšími vzdělávacími institucemi, připravující budoucí pedagogické pracovníky
- spolupracovat se základními školami v regionu v rámci společných akcí žáků (sportovní soutěže, tvůrčí a kulturní aktivity)
- poskytovat metodickou podporu pedagogům jiných škol v regionu v rámci praxe, předávání zkušeností, informací apod.